پای سخنان استاد

امروز جمعه با دوستان علاقمند، استاد بزرگوار جناب آقای دکتر سنگری را تا فرودگاه بدرقه کردیم. از جمعه پیش که به استقبالش آمده بودیم تا ساعتی که می رفت سئوالاتمان را مطرح می کردیم و ایشان هم با بزرگواری و حوصله پاسخ می دادند. نشستن پای هشت جلسه سخنرانی استاد با آن بیان شیوا برای همه ایرانیان از آن جهت لذت بخش بود که تاریخ عاشورا را از منظری دیگر و بگونه ای دیگر می شنیدند. جناب استاد سنگری در این هشت جلسه در مورد شخصیتهای منفی کربلا، عناصر تشکیل دهنده این شخصیتها، دلایل حضور آنها در سپاه عمر سعد و سرنوشت آنها پس از عاشورا در قضیه قیام مختار، نقش مسیحیان در کربلا و درسهایی از تاریخ عاشورا و زیباییهای کربلا سخنرانیهای بسیارپرمحتوایی ارائه کردند. شور و اشتیاق و علاقه صدها ایرانی و غیر ایرانی مقیم که از نیم ساعت قبل با ولع منتظر سخنرانی بودند نشان از فهم و درک بالای هموطنان عزیز و وجود نیازی جدی است که آنها با حضورشان در پای سخنرانی استاد بزرگوار آن را اعلام می کردند. سخنرانیهای استاد آنچنان عمیق و جذاب و درس آموز بود که بعد از مراسم تعدادی از حضار بخصوص شیعیان فرانسوی دور ایشان حلقه می زدند و به طرح سئوالاتشان می پرداختند. آنها وقتی می شنیدند که حتی از اروپا و افریقا و ایران هم جزو شهدای عاشورا و بعد از آن روز هستند کنجکاوانه علاقمند بودند که جزییات آن را بدانند. نکته مهم این سخنرانیها این بود که بخشی از باورهای غلط در مورد عاشورا را روشن می ساخت به همین دلیل عمده سئوالات حضار حول محور همین نکات بود.

این "دست نوشته ها" ی من است. خط مطالعاتی خاصی را دنبال نمی کند که اگر می کرد بهتر بود. بدلیل علاقه ام ممکن است از موضوعات مختلف بنویسم. آنچه را که نمی دانم جز از موضع سئوال طرح نمی کنم. اگر چه این نوشته ها را صرفا برای بقای رابطه من با قلم می نویسم اما از نظر دوستان و خوانندگان محترم نیز در اصلاح نوشته هایم بهره می برم.